På Be a Matematician finns en uppsjö av spel och matteidéer att printa ut eller bara inspireras av.
De är uppdelade i ålder och även delar, som former, siffor, räkna, sortera osv. Lättöversiktligt och precis lagom!
På Be a Matematician finns en uppsjö av spel och matteidéer att printa ut eller bara inspireras av.
De är uppdelade i ålder och även delar, som former, siffor, räkna, sortera osv. Lättöversiktligt och precis lagom!
På lärarnas Nyheters hemsida ligger två viktiga artiklar, Ny lag för förskolan och Läsarnas frågor om läroplanen. Kolla in dem!
Det var ett litet fel med antalet fjärilar för siffran sju i antalscirklarna! Jag har åtgärdat felet nu, ursäkta! Ladda ner en ny version av cirklarna.
Tack till dig som uppmärksammade mig på detta!
Igår kom så dagen för inspirationskvällen i Nässjö! Tillsammans med kära Maria Flanagan Sundqvist, gästbloggare här på bloggen, träffade jag ett härligt gäng pedagoger och vi inspirerade varandra kring personlig utveckling, allt det roliga man kan göra med eget material, och hur man genom detta får in målen ur läroplanen! Det var pirr i magen, men kvällen kändes lyckad och jag har fått mersmak…
Har någon intresse av en inspirationsinjektion i hur man kan tänka (och göra!) kring material och läroplan, hör gärna av er! Jag kan t ex komma på ett personalmöte eller liknande och prata. forskoleburken ( @ ) hotmail.com
Tack kära ni som kom, det var störtkul!
Emma, lärare och mamma till ett barn med språkstörning har jag tipsat om tidigare. Snart kommer Emma att gästblogga här på Förskoleburken och nu vill jag tipsa om ett fint material som hon gjort som kan inspirera er! Det är ett material där barnen matchar stora med små bokstäver och felkontrollen blir bilden i mitten! Materialet går ju givetvis även bra att spela memory med!
Para ihop gemener och versaler
Kolla även in Emmas övriga pedagogiska inlägg!
I senaste numret av Lärarnas tidning finns en artikel om ett projekt i Nacka, Stockholm där förskolor textar ny teknik, surfplattan. Det är sju pedagoger som försetts med varsin surfplatta och som valt en egen inriktning för arbetet, som t ex språket eller utepedagogik. Just den här artikeln verkar inte finnas på nätet, däremot finns en annan bra artikel om projektet från tidigare i år. Där kan ni också se en film från en av förskolorna som är med i projektet och även en presentationsfilm.
Ni kan även kolla in förskolornas blogg Lustfyllt lärande med iPads i förskola och skola där de bl a skriver om programmen de testar.
Följ mig gärna på pinterest!
Denna veckas pinterest handlar om gratis material ni kan skriva ut direkt!
I spy with my little eye-spel att skriva ut från Just something I made
Monster-räknekort från Tip Junkie
Monstermemory från Classroom freebies
Galaxy-pussel från Krazydad
Väderkort från Montessoriprintshop
Duvor-mallar (perfekt för FN-dagen idag!) från Babi’s World
Siffror som gubbar som håller upp rätt antal fingrar
Finns både i färg och svartvitt!
Här kommer ännu ett inlägg från Maria Flanagan Sundqvist, stående gästbloggare här på Förskoleburken!
-------------------------------------
Jag har hört mig själv säga flera gånger att jag inte ska börja spela Wordfeud men nu sitter jag på ett fik i Enköping och inväntar min sista handledningsgrupp för dagen och vad har jag precis gjort? Jo, installerat Wordfeud på telefonen…
Jaha, så mycket var mina ord värda och jag funderar på varför jag säger så här när jag egentligen inte menar det? Jag har också sagt att jag inte ska skaffa Facebook men det gjorde jag också. Jag är i och för sig inte så aktiv men går in ibland för att kolla vad andra har för sig.
Jag sitter nu och funderar och kommer fram till att jag inte ska vara så snabb att säga så där om saker jag egentligen inte vet något om. Kanske jag ska vara lite mer nyfiken på de här sakerna jag får för mig inte är något för mig. Tänk, jag kanske också gillar Wordfeud!! Nej, nu får det bli ett slut på det här! Från och med nu ska jag ha en lite mer nyfiken inställning och inte avfärda saker jag inte vet något om. Skönt, nu är det bestämt. Jag återkommer i nästa blogginlägg om jag tycker Wordfeud är kul eller inte.
Det här blir ett ganska kort inlägg för jag ska iväg och koppla av på en liten minisemester. Jag och min man ska åka till Belfast för att hälsa på goda vänner i helgen och det ser jag verkligen fram emot. Goda vänner, god mat, gott vin och massor av skratt är det jag ser fram emot de närmaste dagarna. En riktig påfyllning i min glädjebägare! När jag kommer hem ser jag fram emot något helt annat, Marias och min inspirationskväll i Nässjö nästa torsdag. Har ni inte anmält er ännu, så gör det! Ni är alla så hjärtligt välkomna!
Ha det bra allesammans. Jag skickar med en av mina affirmationer som lite inspiration!
Varma hälsningar,
Maria Flanagan Sundqvist
Deb hos Living Montessori Now har en fantastisk tävling där man kan vinna montessorimaterial från Montessori Print Shop samt boken Montessori at home! Klicka på bilden för att komma i tävlingen!
Denna gång har jag äran att presentera Ingela skaparen av den fantastiska institutionen Ingelas lekstuga. Ingela är förskollärare och mamma till fem barn i åldrarna 7-21 år som alla har/har haft verbal dyspraxi. Verbal dyspraxi innebär bl. a en störning av artikulationsförmågan, man har alltså uttalssvårigheter. Två av barnen hade så svår verbal dyspraxi att det slog igenom i många områden vad gäller språket, därför fick de först diagnosen språkstörning.
Jag har funderat på Loris Malaguzzis teorier om hur vi väljer att se på och bemöta barn, t ex som fattiga och passiva eller som rika barn. Det tycker jag är jätteviktigt: vilken barnsyn har jag? Jag vill se förmågor, kunskaper och fina egenskaper och också hjälpa barnet själv att se dem. Hur man väljer att se på ett barn påverkar i hög grad hur man bemöter dem och har i förlängningen stor inverkan på barnets självbild.
Detta har kanske extra stor betydelse när man möter barn med olika slags tal- och språkstörningar som riskerar att få ett tråkigt bemötande, bli nonchalerade eller få höra nedlåtande kommentarer. Även om man inte har någon kunskap om ämnet i fråga måste man alltid sträva efter att bemöta barn på ett sätt som stärker dem. Man kan tänka efter: hur skulle jag själv vilja bli bemött? Hur skulle jag vilja att andra bemötte mitt barn om barnet skulle ha svårt att göra sig förstådd? Hur kan vi underlätta, jämna ut villkoren? I varje situation!
När min dotter var sex år kom hon en dag hem från skolan och sade att fröken inte skulle svara henne längre eftersom hon sade "fjöken" istället för "fröken". Min dotter kunde ljuda "r", men inte infoga det i flytande tal. Jag var säker på att hon hade missförstått, men hon hävdade att fröken sagt det i samlingen. Nästa dag följde jag med till skolan och nämnde det för fröken, övertygad om att fröken skulle säga att oh nej, vilket tokigt missförstånd. Istället sade fröken stolt att javisst, det hade hon sagt. Jag bara gapade, trodde inte mina öron. Frågade henne om hon på allvar menade att hon tänkte ignorera mitt barn, och insåg hon att hon indirekt talat om för de andra barnen att det var helt ok att strunta i vad min dotter sade, att hon inbjöd till mobbning för hennes uttal? Nej det tyckte fröken inte alls, och hon hade minsann hört att flickan kunde ljuda "r". Jag försökte förklara att min dotter tränat jättemycket för att kunna ljuda och behövde längre tid på sig för att kunna använda det i ord men jag talade för döva öron. Jag gick hem kokande av ilska och ringde vår underbara logoped som kunde formulera sig så fröken backade. Tack och lov flyttade vi en tid senare, så den lärarens barnsyn var inte längre ett problem.
Vad som är viktigt på förskolan är att tänka på att stärka barnets ställning i barngruppen. Vuxna lär barn hur de här barnen ska bemötas: ignoreras eller uppmärksammas? Man måste vara intresserad av ett utbyte med barnet, man måste vara nyfiken på vad de vill förmedla. En del barn klagar över att de inte förstår vad ett barn säger, som vuxen kan man svara "då måste vi ju anstränga oss mer" och hjälpa till att få reda på vad barnet ifråga vill säga. Om andra barn anmärker på annorlunda uttal svarar jag att "ja, men det spelar väl ingen roll? Du förstår ju vad *barnets namn* menar, det är ju det som är det viktiga". Alla är vi olika, alla har vi olika lätt och svårt för olika saker. Och alla är vi duktiga på något! Det är viktigt att vi i förskolan inte bara ser till problem, utan försöker bygga på barnens styrkor.
Ibland är små anpassningar viktiga: i min ena sons förskolegrupp såg personalen till att han alltid var en av de första som fick börja berätta i samlingar eftersom barnens uppmärksamhet var störst i början, de andra orkade lyssna bättre på honom då. Man ska alltid tänka: hur löser vi det här bäst för barnet? Hur kan vi använda oss av rutiner och hur kan vi behöva ändra på de rutiner vi har? T ex samlingar: vad är syftet med samlingarna, ger samlingen vad man önskar? Fungerar den för alla barn? Samlingar har egentligen litet språkutvecklande syfte, det är i samspel språket utvecklas mest. På vår förskola ser vi samlingar som ett roligt sätt att arbeta med barnlitteratur, och ser det roliga i att sjunga tillsammans och teckna tillsammans (ofta använder vi TAKK). Spendera tid tillsammans och ha roligt tillsammans, lyssna på barnen och ge dem talutrymme. Att bygga ordförråd är viktigt när uttalet sviktar, då kan man lättare hitta synonymer och förklara vad man menar. Hur bygger man ordförråd? Genom upplevelser med människor som är intresserade av att samspela och kommunicera med en, och som sätter ord på saker och företeelser. Kroppsspråk och mimik är också en viktig del i språket som kan kompensera ett svårförståeligt uttal. Vår specialpedagog kommer på besök och träffar barnen under lekfulla former, leker, pratar, läser böcker osv. Vi diskuterar och hon ger oss råd som vi införlivar i verksamheten på bästa sätt, vi som träffar barnen varje dag. Vi försöker använda barngruppen som en resurs i vårt arbete, diskuterar hur vi kan bygga på barnens styrkor och intressen, delar in barnen i mindre grupper och kanske i par.
Med vänliga hälsningar, Ingela
På TES finns ett material med former. Det är stora a4-bilder uppbyggda av olika geometriska former och tillhörande former att klippa ut och lägga ovanpå. Materialet passar de yngre barnen i och med att de är så stora och det är ett bra sätt att få in begreppen triangel, cirkel, rektangel och kvadrat. Vill man göra det ännu klurigare kan man skriva ut bilden i svartvitt och formerna i färg.
Man behöver ju inte “bara” pyssla med halloween. Det går ju att använda temat till olika “lärande”aktiviteter. Med nedanstående material kan man träna på både svenska, matematik, logiskt tänkande mm.
2 teaching mommies har gjort ännu ett helt set med material. Denna gång är temat givetvis Halloween! I paketet finns bl. a:
Känns dessa material för avancerade finns även ett halloweenpaket för lite yngre barn på samma sida. Där finns t ex fina 2-bits-pussel med halloweenutklädda barn.
Two teaching mommies bjuder även på två pumpapaket! En mer avancerad och en för de lite yngre barnen.
Bland pumpamaterialet finns en labyrint, mönster, räknekort, grafmaterial mm mm.
Hur är det nu, finns intresse för att jag börjar med veckans tips igen?
Jag kommer antagligen ha kvar Veckans pinterest, men någon annan dag i veckan i så fall.
Denna vecka blir det lite favorit-tips, utan tema.
Inspireras av detta fantastiska solsystem från Martha Stewart
Hitta massa färgläggningssidor och arbetsblad från Twisty Noodle
Gör en flanosaga av den den populära boken Gruffalo från Making Learning Fun
Organisera kortspelen från Jazzie and tahlia
Fina formcollage kan man inte få nog av! Från Mrs Morrows Kindergarten
Något för småbarnsavdelningen? Fin hylla med familjefoton! Från Prepare to play