tisdag 15 mars 2011

Sänk ljudet!

Ljudnivån på förskolan är tyvärr ofta alltför hög. Detta är en arbetsmiljöfråga både för barn och vuxna. Mycket kan man göra med lokalens möblering osv men viktigt är också att få barnen att känna efter, att sänka sin ljudnivå medvetet och att bestämma vilka regler som finns. Vad känns okej vid olika tillfällen, i olika rum, vid matsituationen osv?

Hos oss har vi gjort en modell med fyra bilder och färger:

20110210630

Blått: viskning eller jättetyst

Grönt: vanligt prat (lagom!)

Gult : stopp, tänk efter nu!

Rött : alldeles för hög ljudnivå, man vill hålla för öronen.

Vi har en pil där nivån ska ligga. Tanken är att man (barn och vuxna) ska kunna hänvisa till skylten för att hjälpa barnen komma ihåg istället för att behöva tjata med ord.

 

Liknande material finns hos sparklebox.

image

Vad gör ni för att sänka ljudnivån?

Kolla även in mitt tidigare inlägg om buller, Ssssshhhh och IT-Anettes inlägg  om buller bort.

Bilderna kommer från Do2learn och Use visual strategies

10 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilket bra tips- passar jättebra i skolan med. Kan du lägga ut dina bilder- de var tydliga!!
    Kram från fröken i ettan

    SvaraRadera
  2. Finns det någon möjlighet att få bilderna mailade till sig?
    caroline@pafrukt.se

    SvaraRadera
  3. Vilket bra tips. Kan man få bilderna mailade till sig?
    ulrika.eriksson@varberg.se

    SvaraRadera
  4. Jag skulle gärna vilja ha bilderna mailade till mig om du har dem kvar.
    mvh Maria
    maria.lindmark@kungalv.se

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Tänker genast testa detta på dagiset jag jobbar på. Finns det någon möjlighet att få bilderna av dig eller få veta var du hittat dem? Alltså de svartvita bilderna till första tipset; sänk ljudet! (skrika, stopp, vanligt prat, viskning)
    MVH Ann-christin
    Ann-Christin.Dahlblom@mariehamn.ax

    SvaraRadera
  6. Hejsan, jag undrar om det finns möjliget att du skulle kunna maila bilderna på "sänk ljudet" materialet?
    Tack på förhand.

    Amanda. Andersson@stockholm.se

    SvaraRadera
  7. hej! skulle du kunna skicka bilderna på sänk ljudet till min email också? jag min mail är astrid.karlsson@edu.arjang.se

    tack på förhand! mvh astrid

    SvaraRadera
  8. Hej! Skulle vilja få bilderna på sänk ljudet skickat till mig. Tack! swings_s@hotmail.com

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du besöker min blogg!
Jag blir så glad för era kommentarer.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...