lördag 30 januari 2010

Munmotorik

Är ju alltid bra att öva på! Detta ger dessutom en ökad medvetenhet om språket, vilket ju är nödvändigt för att senare knäcka läs- och skrivkoden!

Ingelas lekstuga har ramsor för mungympa.

Och Dockmormor har fina bilder (både i färg och svartvitt) på clowner som visar tungan på olika sätt.


Några andra tips:

*En liten skål med vatten och en droppe diskmedel, sugrör. Barnet får blåsa ut i skålen och det blir massor med härliga blommor. Succé!

*Ta fram sugrör och någon lätt boll, ex pingisboll eller flirtkula. Två barn kan antingen sitta mitt emot varandra vid ett bord och försöka skjuta bollen till andra sidan, eller så lägger man en låda på snedden och de får varsin boll att försöka få in i målet.

*Häll ganska tunnflytande färg på ett bra papper och låt barnen blåsa ut den med sugrör. Jättefina och härliga teckningar och träning på en gång!

*Öva på ramsor med samma ljud, ex

Det regnar i Ragnars rabarberrabatt, det är farbror rabalder med spruta och tratt.

*Man kan även sjunga en vanlig sång på ett ljud. Ex blinka lilla stjärna på puh, puh eller ta, ta osv

*Sång (Tungan ska så långt ut som möjligt vid blä-upp)

Bläupp sa den söta lilla grodan en dag,
bläupp sa den söta lille grodan.
Bläupp sa den söta lilla grodan en dag,
bläupp bläupp bläupp.

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag lånar din bild på clownen. Vi har precis fått en Sigvart-tavla hem för dagliga aktiviteter och då är den perfekt att sätta som bild när vi ska ha munmotoriska övningar med våra söner! Mvh Sofia

    SvaraRadera
  2. Hej jag lånar din bild på clownen. Jag har planerat att ha munmotoriska övningar till min samling på förskola. hälsningar Sundus

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du besöker min blogg!
Jag blir så glad för era kommentarer.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...